Norviksprojektet
och infrastrukturen.
Hur
ska alla problem med de förväntade mängder av containrar som ska transporteras
över Södertörn till deras destinationer i när och fjärran lösas?
Som
sannolikt alla vet finns ingen som helst järnvägskapacitet att klara en
containertransport av det slag som krävs. Dagens järnvägsnät klarar inte ens av
persontrafiken. Ej heller finns tillräcklig elkapacitet.
Citybanan
som Stockholms Stad, Landstinget och Staten nu investera i beräknas stå färdig
omkring år 2017. För att erbjuda förbättrad persontrafik. För att lösa problemet Norvik krävs helt nya
spår och något beslut i denna fråga finns ej.
Återstår
då lastbilstransporter.
Nynäsvägen,
väg 73, blir inom kort motorväg från Älgviken till Stockholm.
Södertäljevägen,
väg 225, har inte kapacitet för dagens trafik. Inga beslut, ingen plan för
förbättring finns.
Södertörnsleden,
väg 259, från Haninge till Huddinge fungerar inte idag, speciellt saknas
förbindelse från Huddinge C till E4.
Enkelt
uttryckt skulle ett införande och start av Norviks Containerhamn om några år ge
en ny trafikinfarkt på Södertörn.
Till
gagn för vem?
Enbart
infrastrukturbilden i sig borde vara nog för att stoppa Norviksprojektet.