Norviksplanen medför kritiska
regleringar och avstängningar för skärgårdstrafiken i Nynäshamns Skärgård
Planen för containerhamnen i Norvik
innebär grava inskränkningar i övrig trafik inom stora områden av Nynäshamns
inre skärgård.
Det mest dramatiska är hur trafik
till/från områden norr om Norvik och väst om Yxlö kommer att drabbas. Hindren
blir allvarliga och avstängningar av både temporär men också bestående kommer
att föras in för att säkerställa svängrum för de containerjättar som planeras.
Vad händer när båtar i storlek upp
till runt
Den röda ringen anvisar området för
de kritiska manövreringar och dockningar som planeras för containerfartygen.
De blå pilarna pekar på de farleder
och områden som drabbas direkt av regleringar och avstängningar.
·
Gamla, säkra och väl använda båtleder för skärgårdstrafik i
genomfart
·
Mängder av fritidshus och övrigt boende inom området
dfarbbas också direkt
·
Nynäshamns Motorbåtsklubb har klubbholme i området
·
Holmbro Båthamn har stor verksamhet som drabbas
·
Wik-Inn Marina blir mycket hårt drabbade i Torsviken.
Norviksprojektet är tydliga på
frågan om de tar ansvar för trafikbilden och eventuella konflikter mellan
skärgårdstrafik och den tillkommande containertrafiken. Sjölagen gäller så
varken Norviksprojektet, eller Nynäshamns aktiva politiker har svarat på några
av de problem för sjöfarten som projektet förorsakar. Graverande.
Om man lyfter blicken till inloppet
till Nynäshamns hamnar så fortsätter frågorna att torna upp sig
Idag har färjetrafiken redan ökat i
omfattning så säkerhetsproblem och konflikter mellan dessa och lokal
skärgårdstrafik uppstått. Det är sannolikt befogat att införa restriktioner i
hastighet för färjorna innan en allvarlig olycka uppstår med fritidsbåt som
inte hinner undan (Obs! problemet är
inte okunskap ombord den mindre båten utan de faktiska svårigheterna som
uppstår när en färja i hög hastighet gör snabba kursändringar).
En framtid med större båtar, fler båtar
medför om man följer sjöfartsverkest rekommendationer stora krav på
avstängningar och restriktioner för övriga trafik. Ett dråpslag mot turism och
skärgårdstrafikens utveckling i regionen.
Vi inkluderar även ett citat som är del av yttrande från Lennart Wendt,
ansvarig för SMBF Farleds- och sjösäkerhetskommitté:
”Jag har många gånger utnyttjat er utmärkta gästhamn men varje gång
slagits av tanken: Varför ligger Gotlandsterminalen mitt inne i stan? Som ni
skriver borde den flyttas, kanske upp till Norviks hamn? Det har sina problem
att komma in till er hamn redan idag, jag ”tampades” med en Gotlandsbåt när jag
lugnt seglade in till er hamn. Kommer dessutom Norvik till stånd tror jag att
jag undviker Nynäshamn”
Sist men inte minst kan vi bara
beklaga att beslut om en i sammanhanget lika riskfylld verksamhet är taget. Det
gäller LNG-terminalen som dels inte borde anläggas och dels, om den anläggs
förstärker alla argument mot föreslagen Containerhamn för Norvik.
Riskerna, inte minst eventuella
framtida terroristhot, kommer att bli graverande och ännu mer förstöra
utveckling av lokal turist- och skärgårdsverksamhet i regionen.