Norviksplanen stoppar möjligheten
att utveckla Nynäshamns Skärgårdsstad
En gång i tiden var Gotlandskajen en träffpunkt och
öppen yta för Nynäshamnaren. Man träffades, tittade på småbåtar som tuffade
förbi, klättrade ner under Hotellbryggan för att försöka fiska upp en abborre
eller väntade på Visby, Drotten eller Gotland som skulle komma in.
Vi kan inte få tillbaka den gamla goda tiden, men vi
får inte nöja oss med dagens katastrofala ordning. Sjömiljön är helt skymd och
oåtkomlig för flanörer, cyklister och alla andra. Stängsel, baracker och mer
skjul och stängsel är det enda vi visar våra turister och besökare.
En veritabel trafikinfarkt inträffar på land när
bilarna köar i oordning inom hela övriga hamnområdet och flera hundra meter upp
förbi Lidl. Ofta proppas även trafiken söderifrån igen och kyrkbacken stängs av
eftersom mer och mer av trafiken försöker ta sig förbi via Hamngatan.
Ingen, vare sig turist eller Nynäshamnare, tar sig
enkelt fram till vår nya fina Havstrappa, Rökeriet, båthamn, restauranger eller
Norberg o Nilsson.
Planerna för Norvik gäller införande av en hamn för
hantering av i första hand containertrafik. Jättebåtar upp emot 250 –
Många är de Nynäshamnsbor som tagit för givet att
Norviksprojektet avser att lösa problemen med färjetrafiken genom att denna
flyttas till Norvik. I själva verket är
det tvärtom. Så fort beslut om containerhamn i Norvik är taget så
försvinner chansen att reda ut problemen i vår inre färjehamn.
Vi tappar därmed chansen att skapa Nynäs
Skärgårdsstad.
Vad vill vi då istället? Betrakta hela inre hamnen
inkl nuvarande gästhamnsområde som en enhet och planera in de mängder av
småskalig verksamheter som gagnar skärgårds- friluftsliv och turism.
Exempel:
Uthyrning
av kajaker, cyklar
Seglarskola
Restauranger,
små som större
Småbutiker
á
Båttillbehör, marin service av alla slag
Moped- och nostalgimuseum
Bostäder
Hotell?
Badhus?
etc..
Nynäshamns politiker och invånare borde lyfta den
småskaliga (men positiva) planering som sker för gästhamnen och se över de
möjligheter och den utveckling av verksamhet vi vill ha inom hela området.
Stoppa således
planen för containerhamnen i Norvik till förmån för att lösa Nynäshamns hela
hamnområden.
Prioritera Skärgårdstrafiken och persontrafiken
kontra den storskaliga, industriella containertrafiken för att möjliggöra
utvecklingen av en av jordens bästa skärgårdsstäder.
En av de viktigaste frågorna för utvecklingen av
Nynäshamns skärgårdsstad är möjligheten att svara på den befintliga och
framtida stora efterfrågan på båtplatser (både sommar och vinter). Idag köar
redan100-tals båtägare. Idag är första frågan från familjer som gärna vill
flytta hit om möjligheten att härbärgera sin fritidsbåt.
Reservera således omedelbart utrymme för entreprenör(-er)
att anlägga en Marina för 5-700 båtplatser i sjön och på land. Ett perfekt
område är Bensinviken (se skiss nedan). (Sannolikt är förutsättning för detta
att färjetrafiken flyttas ut till Norvik och att containerhamnen läggs i
malpåse för alltid)
Vad betyder skatteintäkter från 5-700 båtägande
familjer som flyttar in i staden?
Vad betyder en Marina av denna dignitet för
omsättning och efterfrågan på service, tillbehör och annan konsumtion.
En blomstrande framtiden för Nynäshamns företagare.
En fantastisk förutsättning för utveckling av en
Skärgårdsstads alla ben.