Alternativ
finns till containerhamnen i Norvik!
Nynäshamns
skärgård är kanske den vackraste och mest variationsrika delen av Stockholms
skärgård. Här finns de små vindpinade helt kala ”Västkustlika” kobbarna, samt
de lite större kobbarna med vackra sköna klippor i syd och ost samt lite
vindskugga, kanske lite sand och en gräsplätt under några tallar med kvällssol
i väst.
Här
finns småöar med nattlä och blåbärsskog i närheten. Här finns större hamnar och
öar med tillgång till affärer och annan service. Skärgården är tillgänglig inte
minst för kanotister, småbåtar och dagseglare. Passar lika bra för större
semesterseglare,
Här
finns öppet hav men också sköna fjärdar att sträcka ut på med lite skydd från
vissa vindars vågor. Mysingen, Danziger Gatt, Landsortsdjupet men också
Gårdsfjärden, Konabbsfjärden, Nynäsviken, Rassa vikar och Dragets kanal. I
vattnen innanför Muskö återfinns andra skyddade vatten som Hors-, Mällby- och
Ådfjärdarna. Här finns sunden, kanalerna och minsta lävik.
En
unik samling av sandstränder, badklippor och skyddade naturhamnar för
övernattning. De flesta av öarna är obebodda och tillgängliga för
semesterfirande båtfolk eller båtluffare (Med Waxholmsbolaget når de båtlösa de
finaste av öar som Nåtarö, Rånö, Aspö, Norrö och Ålö varifrån man kan ta sig vidare
till Utö, kanske på hyrd cykel).
Detta
borde locka vem som helst att vilja flytta hit. Nynäshamn som kallar sig ekokommun.
Speciellt som vi förmodligen har världens bästa naturhamn med plats att
utveckla en sund skärgårdsstad. Men idag finns inga båt- eller varvsplatser att
erbjuda och var och hur kan turistindustrin utvecklas? Vilken är vår plan för
det?
Idag
oroas jag också av den tilltagande färjetrafiken. Dels är trängseln i den inre
hamnen redan störande eftersom de färjor som landar eller lägger ut i stort
sett stänger av fritidstrafiken eller tvingar upp seglare och småbåtar mot
Bedaröland. Olyckor har redan inträffat.
Ett
än värre hot utgör norra passagen från Finnhällan och ut mot området mellan
Fälöt, Ramklöv och Mälsten. Problemet är de stora hastigheter färjorna har idag
och därmed svårigheter för seglare och småbåtar dels att bedöma när/var
kurserna kommer att korsas och dels att överhuvudtaget ”hinna undan”. Gäller
såväl turister som Nynäshamnare. När sker första allvarliga olyckan i området?
Dagens
färjor drar upp betydande sjö och begränsar nu möjligheterna till säker
natthamn i Bedaröarkipelagens (öarna ost Bedarö) norra delar. Redan har många
stävar hackats sönder när suget från färjorna smugit sig in bland de tidigare
så säkra landningsplatserna. Vill vi ha det så?
Miljöpåverkan
idag är betydande från de mängder orena avgaser som väller ur färjefartygens skorstenar.
Husfasader, båtkapell, utemöbler, ja allt inom stora delar av inre Nynäshamn
och småbåtshamnarna utsätts idag för betydande förstörelse. Miljön för
människan, inte minst astmatiker och andra med andningsproblem är riskabel.
Sist
i denna rad av problemområden är förslaget till etableringen av en storskalig
containerhamn i Norvik. När jag läste igenom dokumentationen blev jag rädd.
Rädd att problemen jag redan nämnt ovan blir väsentligt utökade och oåterkalleliga.
I
min önskedröm ser jag att våra politiker nu sätter stopp för gällande
Norviksplanering och lyfter frågan till en allmän och öppen debatt. Låt alla
vara med.
Hur
ska framtidens färjetrafik hanteras? Hur vill vi ha vår framtida skärgårdsstad?
Hur ska kustremsan från Norvik till Bötet användas och utvecklas? Vad är
viktigast för Nynäshamn? Vill vi bejaka eller begränsa fritidssektorn? Nu och i
framtiden.
Det finns många alternativ
som skissats för att förändra området mellan Bensinviken/Pelles Fisk och dagens
gästhamnsområde. Se till att ta upp den tråden och därmed prioritera
Skärgårdstrafik kontra containertrafik. Steg 1 är således att flytta ut
färjetrafiken till Norvik och installera dessa på ett miljömässigt sätt i det
vackra Norviksområdet.
Låt
alla aspekter diskuteras och värderas. Vilka är alternativen och hur vill vi
överlämna Nynäshamns vattenområden till kommande generationer?
Om
så sker är jag övertygad att vi finner att en småskalig och människovänlig
utveckling av våra hamnområden inte bara gagnar fritidssektorn utan också ger
en fullödig och positiv ekonomisk utveckling för Nynäshamn.
/Mats
Åhlander